Wim Kwakernaak maakt ogenschijnlijk figuratief werk, zowel twee- als driedimensionaal.
In zijn schilderijen en tekeningen zijn de onderwerpen veelal ‘alledaags’, als bijvoorbeeld dieren, interieurs en mensen. Een situatie getoond op een krantenfoto kan eveneens een motief vormen.
In de uitvoering schildert hij zowel met een vrije, expressieve toets als met een zorgvuldig uitgewerkte werkwijze.
Deze verschillende schilderwijzen worden afwisselend toegepast.
Een belangrijk uitgangspunt is hoe het onderwerp zich voordoet, en wat voor betekenis er aan gegeven kan worden.
Het zoeken naar, en het vastleggen van een mogelijke betekenis en essentie staat centraal.
Tijdens het schilderproces speelt intensivering door middel van kleur, licht, contrastwerking, e.d. een belangrijke rol.
Som geven de voorstellingen even een indruk van vervreemding.
Het ‘rijpen’ van een schilderij geschiedt meestal moeizaam en bestaat voor 90% uit kijken en 10% uit schilderen. Vrijwel alle schilderijen zijn geschilderd met olieverf op paneel. Soms kan het eindresultaat wel 6 jaar of langer op zich laten wachten.
- Man met bladerhoed
- Drie hanen
- De schuifdeur
- Joy
- De dramatiek van beslissingen
- De krantenlezer
- Stolz
- Anastasia
- Lady Sheep
- Our pink friend
- Via Panisperna
- Aap op sokkel
- De zilverrug
- Bladgoud
- De dubbele bank
- Decor voor een onbeduidende dramatische gebeurtenis
- Cepaea nemoralis
- Doodshoofdaapje
- Testudo elegans
- Interieur V
- Zwitsers gebak